Covor din patrimoniul MNEIN, începutul sec. XX, s. Tabăra, r-nul Orhei, Inv. 19735

         Motivele antropomorfe (adică de formă umană) se întâlnesc rar în decorul vechilor covoare basarabene. Atunci când apar, de regulă, predomină silueta feminină. Are dimensiuni mici în raport cu florile, Pomul Vieții și alte motive de pe covor. Ne sugerează astfel modul cum se raportează țesătoarea la natura care o înconjoară – cu modestie și respect, fără a încerca să o domine ori a-și afirma propria superioritate. Unii cercetători presupun că micile figuri feminine de pe covoare le reprezintă chiar pe țesătoare, ca un autoportret simbolic. Mai pot fi o semnătură a lor și un semn de proprietate.

         Puțin mai jos de personajul feminin, vom observa o mână cu cinci degete. Pe degetul din mijloc se evidențiază o pată galbenă care ne sugerează că poartă inel. În simbolistica universală, mâna simbolizează munca, activitatea creatoare, posesiunea, dominația, comunicarea și înțelepciunea. Dacă ne gândim la munca de țesere a covorului, conchidem că anume mâinile țesătoarei au ostenit cel mai mult. Poate că reprezentarea mâinii pe covor ar fi un omagiu adus mâinii care a muncit.

         Vă invităm să vizitați Expoziția „Țesături din centrul Moldovei. Ecouri ale tradiției în modernitate”, vernisată în cadrul Târgului Național al Covorului „Covorul Dorului”, ediția a X-a, până la 20 martie 2024, pentru a descoperi și alte simboluri fascinante de pe vechile noastre covoare.

No Comments Yet.

Leave a reply